Det er bare definitivt sværere at komme afsted til træning her om vinteren, synes jeg. Dels er det mørkt, det er koldt og der er lagt op til meget mere hygge og sammenkomster indendørs.
Alligevel vil man jo gerne passe sin træning og fortsat dyrke fællesskabet i idrætsforeningen. Sågar komme ud og få noget mere energi gennem motion og frisk luft.
Men hvordan ’silvan’ kommer jeg ud af døren når alt indeni mig skriger at det er hyggeligere at blive hjemme og se den store bagedyst eller… faktisk kan jeg tænke at jeg nærmest vil lave alt muligt praktisk i hjemmet, så længe det er indenfor. Det sker for mig nogle gange og særligt her i vinterperioden. Derfor prøver jeg at lave nogle strategier, der kan gøre det lettere for mig at undgå den langsommelige tankekrig om hvorvidt jeg skal tage afsted eller blive hjemme. Faktisk synes jeg det sværeste er lige den beslutning om at komme ud der er svær. Det er ikke særligt svært når først jeg er ude.

Jeg benytter mig ofte af Social tvang, hvor jeg bevidst kontakter en af dem jeg skal træne sammen med i klubben og skriver at jeg glæder mig til at træne sammen med ham/hende i aften. Så har jeg på en måde forpligtet mig til at komme. Desuden bliver det også tydeliggjort for mig at også det sociale betyder noget for en træning. Snakken under bruseren, de sjove kommentarer i træningen og saunahygge!

Fra en sjov løbetur med en veninde.

Fra en sjov løbetur med en veninde.

Ja, Sauna kan jo faktisk også være en motivation her i de kolde måneder. At skabe tid både før og efter træning til lige at sidde inde i saunaen og blive rigtig gennemvarm. Jeg prøver så vidt muligt at cykle til træning, og det kan give nogle j*vla kolde lårbasser og balder (nok fordi der ikke er blod i fedtet som kan varme dem op). En tur i sauna kan så meget! Dyrker du ikke en foreningsidræt, hvor der er sauna, kan et dejligt varmt bad efter træning også gøre meget. Helt ubegrænset frit flow af varmt vand.

Når jeg så faktisk ikke cykler, så har jeg nu sat mig ind (og testet af), hvordan jeg kan komme til træning med Offentlig transport. Og der må man sige at efter at være kommet til København, så er det unægteligt noget lettere. At kunne tage bussen frem for cyklen når det blæser meget og står ned i stænger, kan være alt afgørende for om jeg kommer til træning.

En ting der også er fantastisk er at Pakke sig godt ind, med den største og varmeste vinterjakke og huske huen og vanterne. Der er ikke noget værre end at komme til at fryse og hvis man kommer indefra varmen skal man bare pakkes rigtig godt ind. Jeg har købt mig en god oversize vinterfrakke som er varm og der er plads til at have en tyk trøje indenunder. Den går ned over balderne og har en stor bamset hætte.

De Sociale medier har også en stor motivationskraft for mig. Jeg føler mig boostet med energi når jeg lægger et billede op af at jeg har trænet eller et flot billede fra løbeturen. Det gør mig stolt og jeg føler mig lidt sejere. Jeg bliver også inspireret når jeg ser andre folks billeder om deres træning. Selvfølgelig alt med måde – også for mit eget vedkommende!

IMG_5792IMG_6072

Når det ikke er foreningsidræt men mere selvorganiseret, så synes jeg stadig den sociale tvang er god. At skabe nogle aftaler man ikke kan aflyse og nogen at snakke med på løbeturen. Ligeledes også de sociale medier, selvfølgelig! 😉

Ellers synes jeg at hjælper hvis jeg har en form for Tracker på om jeg cykler eller løber (eller noget helt tredje). Det er fedt at kunne se bagefter i rene tal hvor langt, hvor hurtigt og hvor meget. Jeg bruger enten et pulsur eller Endomondo. Faktisk bruger jeg også den sundhedsapp (den med det røde hjerte) på min iPhone, som kan vise hvor mange skridt jeg har taget i løbet af dagen (jeg stræber efter de 10.000 skridt om dagen).

Fra sundhedsapp'en på iPhonen.

Fra sundhedsapp’en på iPhonen – og dette er et sær tilfælde ift. antal skridt – haha!

Og så betyder det faktisk også noget for sådan en som mig om jeg har skrevet i min Kalender at jeg skal træne. Har jeg først skrevet det ned i min kalender, har jeg på en måde kigget mig selv i øjnene og sagt at det gør jeg. Og hvis jeg så ikke gør, så taber jeg lidt ansigt synes jeg. Så det skaber en forpligtigelse overfor mig selv, som giver en “wauw”-effekt når man opfylder.

Den sidste strategi jeg vil nævne er Glad musik, før/under/efter træningen. Det kan være sange der minder dig om din barndom/ungdom, dit yndlingsband, musik der giver power eller fx julemusik her op til jul! Så længe det giver dig et smil på læben og en lyst til at være i øjeblikket. Jeg synes specielt glad musik hjælper mig på cykelturene.

Det er nogle af de strategier jeg bruger i dagligdagen for at komme ud. Jeg vil gerne røbe at jeg på ingen måde synes det er nemt, men det her gør det trods alt muligt at komme afsted, fremfor fuldstændig at afskrive sig træningen.
Hvad bruger du af strategier for at komme ud?

 

Relaterede produkter